The act of offering is God (Brahman),
The offering also is God (Brahman),
The offering is done by Brahman Himself in
the sacred fire which is also Brahman.
He attains Brahman who, in all his actions, is
fully absorbed in Brahman.
I, the Supreme Spirit, abiding in the body o f
living beings as the cosmic Fire (Vaisvanara)
in their stomach,
mingling with the ingoing (prana) and
outgoing (apana) subtle breaths,
I digest and purify all four kinds of food (that
which we gulp, which we bite and chew,
which we lick up and which we sip).
Gott (Brahman) ist die Opferhandlung.
Gott (Brahman) ist auch die Opfergabe,
geopfert durch Brahman im heiligen Feuer, das
Brahman ist.
Der erreicht Brahman, der in all seinen Handlungen
ganz in Brahman aufgeht.
Ich, das Höchste Sein, bin Vaishvanara, das
alles durchdringende kosmische Feuer, das in den
Körpern der Lebewesen wohnt,
ich bin eins mit dem ein- und ausströmenden subtilen
Lebensatem, ich verzehre (verdaue und reinige) alle vier Arten der
Nahrung (solche die verschlungen, gebissen und
gekaut, aufgeleckt und geschlürft wird).